بنایی که در زمانی هفت روز هفته فعال بود و با توجه به امکانات حداقلی آن دوران، بیشترین سهم را در حفظ بهداشت منطقه داشت، اکنون نفس های آخر را میکشد…

تاسیس: ۱۳۴۱ شمسی
موقعیت: رودسر – گیلاکجان – خیابان توحید – کوچه شهید علیمحمدی – منزل حاج علی علیمحمدی گیلاکجانی

✅ این حمام عمومی از قدیم الایام میزبان اکثریت مردم بود و در آن زمان علاوه بر مردم گیلاکجان، مردم روستاهای اطراف از جمله : دعویسرا – کیوان پشته – بهادرمحله – حسن سرا – سالومحله – شیرمحله و حتی سیاوان محله – نیز از آن بهره می بردند.
تصاویر این حمام سنتی بدون شک برای افرادی که آن زمان را به یاد دارند، یادآور خاطراتی فراموش ناشدنیست و از جمله آن، عروس و داماد هایی هستند که پس از استحمام در این مکان، با بدرقه به خانه ی بخت رهسپار می شدند. همچنین از نکات بارز وجود این حمام عمومی در گیلاکجان، ایجاد بهداشت عمومی و اجتماعی و رونق اقتصادی برای روستا بود، زیرا پاکیزگی علاوه بر اینکه امری جدانشدنی از زندگی هر فردیست، حضور دائم مردم از روستاهای اطراف نیز، در راستای توسعه اقتصادی محل بشمار می رفت. سرویس دهی حمام بدین صورت بود که روزهای یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه به بانوان و روزهای شنبه، دوشنبه، چهارشنبه و جمعه به آقایان اختصاص داشت.
بهره برداری از این حمام قدیمی تا سالها بعد از انقلاب اسلامی نیز صورت میگرفت اما با احداث حمام عمومی جدید با ابعاد بزرگتر در مرکز گیلاکجان (که البته در حال حاضر این حمام نیز تخریب شده است و اثری از آن نیست)، رفته رفته حمام سنتی قدیمی به فراموشی سپرده شد.
ناگفته نماند در آن زمان با توجه به مبلغ بیش از دو هزار تومانی که برای ساخت حمام قدیمی هزینه شده بود، با تعطیلی آن، از لحاظ اقتصادی آسیب جدی به صاحب حمام حاج علی علیمحمدی وارد شد. کشاورز روستایی که زحماتش در این خصوص فراموش ناشدنی و البته ستودنیست.
همانطور که از تصاویر گویاست، بنایی که در زمانی هر هفت روز هفته فعال بود و با توجه به امکانات حداقلی آن دوران، بیشترین سهم را در حفظ بهداشت منطقه داشت، اکنون نفس های آخر را میکشد…
✅ هویت هر منطقه و پویایی آن در طول روزگاران، در گرو حفظ تاریخ و آثار تاریخی آن منطقه، آداب و رسوم و فرهنگ درست مردمیست که آنجا می زیستند.

عضویت در کانال تلگرامی روستای گیلاکجان : بر روی آدرس کلیک کنید Gilakjan@

این خبر را به اشتراک بگذارید :