مدیرکل شیلات گیلان گفت: پرورش  ماهیان  خاویاری  در اراضی  ساحلی  از اولویت‌های  شیلات گیلان است، چرا که خاویار  خزر  دارای  برند جهانیست و  کیفیت  خاویار ماهیان  دریای  خزر  در دنیا شناخته شده است. به گزارش کلاچای نیوز به نقل از ایسنا، اسحاق شعبانی، در نشست با اصحاب رسانه، اظهار کرد: شیلات در چند بخش صید […]

مدیرکل شیلات گیلان گفت: پرورش  ماهیان  خاویاری  در اراضی  ساحلی  از اولویت‌های  شیلات گیلان است، چرا که خاویار  خزر  دارای  برند جهانیست و  کیفیت  خاویار ماهیان  دریای  خزر  در دنیا شناخته شده است.
به گزارش کلاچای نیوز به نقل از ایسنا، اسحاق شعبانی، در نشست با اصحاب رسانه، اظهار کرد: شیلات در چند بخش صید و  صیادی، آبزی‌پروری و بازسازی ذخایر ایفای نقش می‌کند. در استان گیلان ۵۲ پره صیادی وجود دارد و در حال حاضر یکی از این پره‌ها غیر فعال  است و در این تعداد پره بیش از چهار هزارتن انواع ماهیان استخوانی صید می‌شود.

وی ادامه داد: شیلات همچنین در زمینه آبزی‌پروری نیز در پنج محور سردآبی، گرم‌آبی، خاویاری، زینتی و سایر گونه‌ها مشغول به فعالیت است.

شعبانی افزود: سال‌هاست تکثیر ماهیان  به  دلایل مختلف به شکل طبیعی صورت نمی‌گیرد، لذا شیلات گیلان در بخش بازسازی ذخایر، فعالیت گسترده‌ای را به انجام رسانده است.در چند سال اخیر بیشتر ماهیانی که از دریا صید می‌شود، از شیوه تکثیر مصنوعی هستند و در این راستا سه مرکز در استان گیلان مشغول حفظ و بازسازی گونه‌های بومی آبزیان هستند و در سال بالغ بر ۲۰۰ میلیون قطعه انواع ماهیان در این مراکز تکثیر و در رودخانه‌ها و دریای این استان رهاسازی می‌شوند.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت غذایی بالای آبزیان،تصریح کرد: آبزیان دارای اهمیت غذایی بسیار زیادی هستند،اما عرضه نامناسب آن می‌تواند به سرعت سبب فاسد شدن این پروتئین سالم شود و ما در راستای حفظ بهبود کیفیت غذایی برای شهرستان‌های ساحلی بازار الگویی عرضه ماهی را پیش‌بینی کردیم که در حال حاضر تنها در شهرستان رشت این بازار عرضه الگویی ماهی راه‌اندازی شده است و امیدواریم با برداشتن موانع موجود در شهرستان‌های انزلی، رودسر، لنگرود و آستارا شاهد بازگشایی هرچه سریعتر بازارهای الگویی ماهی باشیم.

مدیرکل شیلات گیلان همچنین درخصوص پرورش ماهی در قفس نیز خاطرنشان کرد: با توجه به سند توسعه پنجم و سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ برای تولید بیشتر آبزیان دولت مصوبه‌ای را درخصوص پرورش ماهی در قفس داشته است و براساس این مصوبه، ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای تولید ۱۰ هزارتن ماهی در استان گیلان اختصاص داده شده است که تاکنون ۵۰ درصد این اعتبارات تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: پرورش ماهیان خاویاری در اراضی ساحلی از دیگر اولویت‌های شیلات گیلان است، زیرا خاویار خزر دارای برند جهانی هستند و کیفیت خاویار ماهیان دریای خزر در دنیا شناخته شده است و بر این اساس تولید خاویار با بهره‌گیری مستقیم از آب دریای خزر بسیار لازم و ضروری است.

شعبانی سرانه مصرف ماهی در استان گیلان را ۱۴ کیلو بیان کرد و گفت: سرانه صید ماهی در استان گیلان ۲۴ کیلو و سرانه مصرف مردم استان ۱۴ کیلو است که با پرورش ماهی در قفس شاهد تولید بیشتر و کاهش قیمت  ماهی و در نهایت افزایش سرانه مصرف خواهیم بود؛ همچنین با پرورش ماهی در قفس و اراضی ساحلی فرصت‌های اشتغال فراوانی برای جوانان ایجاد می‌شود.

مدیرکل شیلات گیلان اضافه کرد:در سال‌های گذشته ۱۴ پره صیادی گیلان به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی غیرفعال شدند. اکنون باید وضعیت هزار و ۱۷۶ نفر صیاد مشخص شود، دولت در راستای حمایت از این صیادان ۳۰ میلیارد بودجه اختصاص داده است که مقرر شده ۱۰۰ درصد این اعتبارات تخصیص یابد. ما هم از استان و نهاد ریاست  جمهوری پیگیری‌های لازم را برای اختصاصی کامل این بودجه داشته و داریم.

شعبانی با بیان اینکه هنوز سازمان تامین اجتماعی، صیادی را در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور نمی‌شناسد، افزود: مشکل بیمه صیادان سال‌هاست که حل نشده است و شاهد کاهش نرخ بیمه صیادان از ۲۷ درصد به ۱۷ درصد نیز بوده‌ایم، اما صیادان توان مالی لازم برای پرداخت حق بیمه خود را ندارند. ما در استان جلسات زیادی را برگزار کردیم و لازم است که مشکل صیادان در زمینه بیمه توسط سازمان تامین اجتماعی کشور برطرف شود.

/ انتهای پیام

این خبر را به اشتراک بگذارید :